De geschiedenis van KTM
De afkorting KTM staat voor: Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen. De heer Trunkenpolz richtte het merk op in 1934 in Mattighofen te Oostenrijk. Vanaf 1954 maakt KTM motorfietsen en vanaf 1964 werden ook fietsen, mountainbikes en racefietsen uitgegeven. De productie van brom- en snorfietsen werd gestopt in 1988.
Met de komst van Hans Kronreif in 1953 startte het bedrijf met de inbouw van Rotax-blokjes. De basis voor de productie van lag bij Moser, een bedrijf dat al meer ervaring had met motorfietsen met Rotax-blokken. Na vele ontwikkelingen werden uiteindelijk ook lichte motorfietsen met eigen motoren gebouwd door KTM.
KTM is uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van terreinmotoren (offroad motoren), maar ook hun wegmotoren zijn een groot succes.
In 2007 werd door KTM gestart met het ontwerpen van de X-Bow, uit te spreken als Crossbow. Deze X-Bow werd vervolgens gepresenteerd in 2008 ter ere van het 50 jarig bestaan van KTM. Het werd een ongekend snelle en lichte raceauto, die zowel op het circuit als op de openbare weg is toegestaan. Het ontwerp is afkomstig van de Oostenrijkse ontwerper Gerald Kiska en de formule 1 techniek van het Italiaanse Dallara. Dit is een bedrijf uit het Italiaanse Varana Melegari en heeft jarenlange ervaring met de bouw van motorfietsen. De auto heeft zo’n laag gewicht, omdat er voor gekozen is de auto zoveel mogelijk te vervaardigen uit carbon. Dit resulteerde in een monocoque geheel van carbon. Daarnaast is alle (overbodige) luxe weggelaten. Dit in combinatie met de 2.0L TFSI motor van Audi, welke standaard 220 PK levert, heeft de auto een topsnelheid van 0 tot 100 km/uur in 2,9 seconden. De X-Bow collectie is inmiddels behoorlijk uitgebreid. Op dit moment zijn de volgende moddelen verkrijgbaar: de X-Bow Street, de X-bow R, de X-Bow RR en de X-Bow GT4.
Helfferich & KTM
Erik is zelf een vervend motorrijder en dan heeft offroad rijden zijn duidelijke voorkeur. Hierdoor was hij bekend met het merk KTM. Logisch was het dus toen KTM in 2008 de X-Bow presenteerde, Erik zijn nieuwgierigheid natuurlijk niet kon bedwingen. Zijn passie ging zo ver dat hij zich zelfs in schreef om 1 van de 100 Dallara versies te bemachtigen. Toen wij druk waren met de bouw van ons huidige pand in Heteren, was het dan ook KTM die ons benaderde. Zij kwamen met het bijzondere verzoek of wij de Nederlandse verdeler wilden worden voor de X-Bow. Inmiddels werken wij dan ook al weer 10 jaar aan de KTM X-Bow. Voor zowel het onderhoud voor normaal weggebruik, als het raceklaar maken en uitvoeren van diverse modificaties hebben wij alle kennis in huis. Zou zijn we gespecialiseerd in het door diverse aanpassingen maken het vergroten van de te behalen PK’s en het optimaliseren van de wegligging op het circuit.Heb je ook een KTM X-Bow en heb je interesse, wij stellen graag een verbeterplan op voor je waarmee je stap voor stap het gewenste doel zal bereiken.