Maserati banner

Historie


Maserati is een bekend Italiaans merk van sportwagens. Men heeft ook een prototype van een terreinwagen ontwikkeld (de Kubang uit 2003), en kruisingen tussen sportwagens en luxewagens (Quattroporte). Maserati werkt samen met het eveneens Italiaanse Alfa Romeo en is samen met Ferrari, Fiat, Lancia en Alfa Romeo lid van de Fiat-groep (volledig Italiaans). In het verleden produceerde Maserati enkele jaren motorfietsen.

Geschiedenis


Het merk Maserati is opgericht in 1914 door de zes(!) gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Men maakte in eerste instantie bougies en bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de 50-er jaren heeft men zich bezig gehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren. Aan het einde van de 50-er jaren zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straat-auto's te gaan bouwen. Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks) was de 3500 GT uit 1957. Tijdens de 60-er en 70-er jaren bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte. Stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. Medio jaren 70 nam Citroën Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van Citroën te vinden was. Aan het einde van de jaren '70 stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen Citroën besloot de stekker uit de verliesgevende zaak te willen trekken. De Tomaso nam de zaak toen voor een symbolisch bedrag over. Hij besloot dat de enige manier om te overleven was, om een auto te ontwikkelen die voor een groter publiek bereikbaar was. Zodoende werd in 1982 de Biturbo gepresenteerd, welke insloeg als een bom.

Door een relatief kleine motor uit te rusten met twee turbo's werd een zeer snelle auto gepresenteerd die het met gemak op kon nemen met de BMW 323i, de grootste concurrent.

Daarna is het model steeds verder verbeterd. De laatste incarnatie van de biturbo was de Ghibli II. Daarna werd de fabriek onder het management van Ferrari geplaatst en werd het bedrijf totaal gereorganiseerd en verbouwd. Het eerste model onder het nieuwe bewind was de 3200 GT, welke nog een 8 cilinder biturbo motor had.

Daarna is met over gegaan op conventionele motoren zonder turbo's, welke in de huidige modellen te vinden zijn. Recent is Maserati toegevoegd aan Alfa Romeo binnen de Fiat groep, en is het dus weer bij Ferrari weggehaald.

Twitter
Twitter
Twitter
CONTACT

Bezoekadres: Hooiland 11, 6666 MJ Heteren
Postadres: Postbus 22, 6666 ZG Heteren
Tel. 026-389 1 389, Fax 026-472 0204
E-mail: info@helfferich.nl
OPENINGSTIJDEN

Maandag t/m vrijdag van 8.00 - 17.00 uur
Zaterdag van 9.00 - 13.00 uur of op afspraak