Ferrari Header

Historie


Ferrari is een exclusief Italiaans automerk gesticht door Enzo Ferrari. Het merk werd opgericht in 1947 en is gevestigd aan de Via Abetone Inferiore in Maranello, waar ook Galleria Ferrari, het Ferrarimuseum, is gelegen, 20 km ten zuiden van Modena. Ferrari is momenteel voor meer dan de helft in handen van de Agnelli-clan, ook de oprichters van FIAT. Ferrari produceert per jaar maximaal zo'n 4000 exclusieve sportwagens. Ferrari is nu een zeer waardevol bedrijf. Onlangs kochten de Verenigde Arabische Emiraten 5% belang in het bedrijf, voor een bedrag van € 114.000.000.

Geschiedenis


Enzo Ferrari begon in 1923 als (test)coureur bij Alfa Romeo waar hij al snel de verantwoordelijkheid over het hele team kreeg. In 1929 richtte hij hiervoor de vereniging Scuderia Ferrari op. Tot 1938 behaalde hij hiermee zeer veel overwinningen met de Alfa Romeo wagens. In 1939 scheidden de wegen van Alfa Romeo en Ferrari echter, Enzo ging weg bij Alfa Romeo en ze kwamen overeen dat de naam “Ferrari” voor 4 jaar lang niet meer in verband zou worden gebracht met racen of racewagens. Enzo richtte daarom Auto Avio Costruzioni op, wat resulteerde in de Auto Avio tipo 815. In 1943 verhuisde de fabriek van Modena naar Maranello, waar het nu nog steeds te vinden is. In 1945 begonnen ze dan eindelijk met het ontwerp van wat de eerste echte Ferrari wagen moest worden, en op 2 maart 1947 was hij klaar: de Ferrari 125 S.

Sinds het eerste jaar van de Formule 1 in 1950 was Ferrari al van de partij. In 1951 won Ferrari voor het eerst een grote prijs dankzij José Froilán González. Het jaar erna werden ze met Alberto Ascari wereldkampioen. Ferrari is de enige constructeur die de hele geschiedenis van de Formule 1 aanwezig was.

Het steigerend paard


Op 25 mei 1923 behaalde Enzo Ferrari met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Saviocircuit. Getuige van de zege was Francesco Baracca. Na de race hadden Enzo en Francesco een gesprek en Francesco vertelde dat als hij een paard op zijn auto zou zetten dat hij dan meer zou winnen. Zijn zoon vloog namelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog met een zwart paard op zijn vliegtuig. De zoon was omgekomen en Francesco zou het een mooi eerbetoon vinden. Ferrari heeft dat gedaan, maar heeft het wel op een gele achtergrond gezet. Dat was namelijk de kleur van Modena.

Er zijn 3 theorieën hoe hij aan het paard kwam:

• Het kwam van zijn cavalerieregiment
• Hij hield van paarden
• Hij had het paard van een Duits toestel gehaald, wat in die tijd erg gebruikelijk was. Het paard is het teken van Stuttgart en het zou dan hetzelfde paard zijn als dat van Porsche.
Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 in Spa. Het is nog steeds een raadsel waarom de staart van het paard van Ferrari en Porsche omhoog is terwijl die van Stuttgart en Baracca omlaag hing.

Twitter
Twitter
Twitter
CONTACT

Bezoekadres: Hooiland 11, 6666 MJ Heteren
Postadres: Postbus 22, 6666 ZG Heteren
Tel. 026-389 1 389, Fax 026-472 0204
E-mail: info@helfferich.nl
OPENINGSTIJDEN

Maandag t/m vrijdag van 8.00 - 17.00 uur
Zaterdag van 9.00 - 13.00 uur of op afspraak